- Mukabele - Cüz
- Kuran Süreleri
- Kuran Meali
- Kuran Dersleri
- Kuran Öğreniyorum - Diyanet
- Ders 01 - Diyanet
- Ders 02 - Diyanet
- Ders 03 - Diyanet
- Ders 04 - Diyanet
- Ders 05 - Diyanet
- Ders 06 - Diyanet
- Ders 07 - Diyanet
- Ders 08 - Diyanet
- Ders 09 - Diyanet
- Ders 10 - Diyanet
- Ders 11 - Diyanet
- Ders 12 - Diyanet
- Ders 13 - Diyanet
- Ders 14 - Diyanet
- Ders 15 - Diyanet
- Ders 16 - Diyanet
- Ders 17 - Diyanet
- Ders 18 - Diyanet
- Ders 19 - Diyanet
- Ders 20 - Diyanet
- Ders 21 - Diyanet
- Ders 22 - Diyanet
- Ders 23 - Diyanet
- Ders 24 - Diyanet
- Ders 25 - Diyanet
- Ders 26 - Diyanet
- Ders 27 - Diyanet
- Ders 28 - Diyanet
- Ders 29 - Diyanet
- Ders 30 - Diyanet
- Tecvidli Kuran Dersleri
- 00 - Giriş
- 01 - Harfler
- 02 - Harflerin Çıkış Yerleri
- 03 - Harekeler
- 04 - Harflerin Yazılışları
- 05 - Bitişmeyen Harfler
- 06 - Kalın ve İnce Harfler
- 07 - Peltek Harfler
- 08 - Cezm
- 09 - Şedde
- 10 - Tenvin
- 10.1 - Tevcid Kuralları
- 11 - Med Harfleri
- 12 - Elifin Yerini Tutan Vav ve Ya
- 13 - Çeker
- 14 - Meddi Tabii ve Meddi Feri
- 15 - Meddi Muttasıl
- 16 - Meddi Munfasıl
- 17 - Meddi Lazım
- 18 - Meddi Arız
- 19 - Meddi Lin
- 19.1 - Tekvin ve Nunu Sakin
- 20 - İhfa
- 21 - İzhar
- 22 - İklab
- 23 - İdğamı Mael Gunne
- 24 - İdğamı Bila Gunne
- 25 - İdğamı Misleyn
- 26 - Cezimli Mimin Okunuşu
- 27 - İğdamı Mütecaniseyn
- 28 - İğdamı Mütekaribeyn
- 29 - İğdamı Şemsiyye
- 30 - İzharı Kamerriye
- 31 - Kalkale
- 32 - Lafzatullahın Okunuşu
- 33 - Zamirin Okunuşu
- 34 - Ra Harfinin Okunuşu
- 35 - Sekte
- 36 - Hurufu Mukattaa
- 37 - Vakıf ve Durma işaretleri
- 38 - Küçük Nun ile Okuma
- Elmalılı Hamdi Tefsiri
- Submenu 4.4
- Submenu 4.5
- Submenu 4.6
- Kuran Öğreniyorum - Diyanet
- İlmihal
- Submenu 5.1
- Submenu 5.2
- Hadis-i Şerif
- Kütüb-ü Sitte 1-100
- Kütüb-ü Sitte 101-200
- Kütüb-ü Sitte 201-300
- Kütüb-ü Sitte 301-400
- Kütüb-ü Sitte 401-500
- Kütüb-ü Sitte 501-600
- Kütüb-ü Sitte 601-700
- Kütüb-ü Sitte 701-800
- Kütüb-ü Sitte 801-900
- Kütüb-ü Sitte 901-1000
- Kütüb-ü Sitte 1001-1100
- Kütüb-ü Sitte 1101-1200
- Kütüb-ü Sitte 1201-1300
- Kütüb-ü Sitte 1301-1400
- Kütüb-ü Sitte 1401-1500
- Kütüb-ü Sitte 1501-1600
- Kütüb-ü Sitte 1601-1700
- Kütüb-ü Sitte 1701-1800
- Kütüb-ü Sitte 1801-1900
- Kütüb-ü Sitte 1901-2000
- Kütüb-ü Sitte 2001-2100
- Kütüb-ü Sitte 2101-2200
- Kütüb-ü Sitte 2201-2300
- Kütüb-ü Sitte 2301-2400
- Kütüb-ü Sitte 2401-2500
- Kütüb-ü Sitte 2501-2600
- Kütüb-ü Sitte 2601-2700
- Kütüb-ü Sitte 2701-2800
- Kütüb-ü Sitte 2801-2900
- Kütüb-ü Sitte 2901-3000
- Kütüb-ü Sitte 3001-3100
- Kütüb-ü Sitte 3101-3200
- Kütüb-ü Sitte 3201-3300
- Kütüb-ü Sitte 3301-3400
- Kütüb-ü Sitte 3401-3500
- Kütüb-ü Sitte 3501-3600
- Kütüb-ü Sitte 3601-3700
- Kütüb-ü Sitte 3701-3800
- Kütüb-ü Sitte 3801-3900
- Kütüb-ü Sitte 3901-4000
- Kütüb-ü Sitte 4001-4100
- Kütüb-ü Sitte 4101-4200
- Kütüb-ü Sitte 4201-4300
- Kütüb-ü Sitte 4301-4400
- Kütüb-ü Sitte 4401-4500
- Kütüb-ü Sitte 4501-4600
- Kütüb-ü Sitte 4601-4700
- Kütüb-ü Sitte 4701-4800
- Kütüb-ü Sitte 4801-4900
- Kütüb-ü Sitte 4901-5000
- Kütüb-ü Sitte 5001-5100
- Kütüb-ü Sitte 5101-5200
- Kütüb-ü Sitte 5201-5300
- Kütüb-ü Sitte 5301-5400
- Kütüb-ü Sitte 5401-5500
- Kütüb-ü Sitte 5501-5600
- Kütüb-ü Sitte 5601-5700
- Kütüb-ü Sitte 5701-5800
- Kütüb-ü Sitte 5801-5900
- Kütüb-ü Sitte 5901-6000
- Kütüb-ü Sitte 6001-6100
- Kütüb-ü Sitte 6101-6200
- Kütüb-ü Sitte 6201-6300
- Kütüb-ü Sitte 6301-6400
- Kütüb-ü Sitte 6401-6500
- Kütüb-ü Sitte 6501-6600
- Kütüb-ü Sitte 6601-6700
- Kütüb-ü Sitte 6701-6800
- Kütüb-ü Sitte 6801-6900
- Kütüb-ü Sitte 6901-7000
- Kütüb-ü Sitte 7001-7100
- Kütüb-ü Sitte 7101-7200
- Kütüb-ü Sitte 7201-7300
Kütüb-i Sitte Hadis-i Şerif ( 5761-5770 )
SADAKANIN MIKTARI
5761 - Sa'd Ibnu Ebi Vakkas
radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam Veda hacci
senesinde, bende siddet peyda eden bir agri sebebiyle yatmakta oldugum
hastaligim icin bana gecmis olsun ziyaretine geldi.
"Ey Allah'in Resulu
dedim. Gordugunuz gibi agrim cok siddetlendi. Ben mal mulk sahibi bir kimseyim.
Bana varis olacak tek kizimdan baska kimsem yok. Malimin ucte ikisini tasadduk
etmek istiyorum!" dedim. Hemen "Hayir, olmaz!" buyurdular.
"Yarisi?" dedim.
Yine "olmaz!" buyurdular.
"Ucte biri? dedim.
"Ucte birini mi? Ucte
bir de cok. Senin varislerini zenginler olarak birakman, halka ihtiyaclarini
acan fakirler olarak birakmandan daha hayirlidir. Sen aziz ve celil olan
Allah'in rizasini arayarak her ne harcarsan, -hatta bu, haniminin agzina
koydugun bir lokma bile olsa- mutlaka onun sebebiyle mukafaatlanacaksin"
buyurdular. Ben:
"Ey Allah'in Resulu
dedim. Ben arkadaslarimdan sonra burada kalacak miyim?" dedim.
"Eger geri kalir,
kendisiyle Allah'in rizasini dusundugun bir amel yapacak olursan bu ameller
sebebiyle mutlaka derecen artacak, merteben yukselecektir. sunu da soyleyeyim.
Sen daha yasayacaksin. Oyle ki Allah seninle birkisim kavimlere hayir
ulastiracak, diger birkisimlarina da ser" buyurdular. Resulullah
aleyhissalatu vesselam sonra,soyle dua ettiler:
"Allahim! Ashabinin
hicretini tamama erdir. Onlari gerisin geri (basarisizlikla) cevirme!" Ve
sozlerini (Hicret evi olan) Mekke'de olmus olan Sa'd Ibnu Havle hakkinda
sarfettikleri "Lakin zavalli, Sa'd Ibnu Havle'dir!" mersiyesiyle
tamamladilar."
Buhari, Cenaiz 37, Vesaya
2, 3, Fezailu'l-Ashab 49, Megazi 77, Nafakat 1, Marza 13,16, 43, Feraiz 6;
Muslim, Vesaya 5, (1628); Muvatta 4, (2, 763); Tirmizi 6, (975); Ebu Davud,
Vesaya 2, (2864); Nesai, Vesaya 3, (6, 241, 243).
VARISE VASIYET
5762 - Amr Ibnu Harice
radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselm devesinin
uzerinde hitabede bulundu. Ben devenin boynunun altinda idim. Deve durmadan
gevis getiriyor, hayvanin salyasi omuzlarimin arasina akiyordu. Iste bu esnada
Aleyhissalatu vesselam'in su sozunu isittim;
"Allah Teala
Hazretleri her hak sahibine hakkini verdi. Bu sebeple varislerden biri Iehine
vasiyet yoktur."
Tirmizi Vesaya 5, (2122);
NesaiVesaya 5, (6, 247).
5763 - Talha Ibnu Musarrif
anlatiyor: "Ibnu Ebi Evfa radiyallahu anh: "Resulullah vasiyette
bulundu mu?" diye sordum.
"Hayir dedi. Ben
tekrar:
"Oyleyse, kendi
vasiyette bulunmaksizin halka nasil vasiyeti farz kilar veya emreder"
dedim.
"Kitabullah'i vasiyet
etti " diye cevap verdi."
Buhari, Vesaya 1, Megazi
83, Fezailu'l-Kur'an 18; Muslim, Vasiyet 16, (1634); Tirmizi, Vesaya 4, (2120);
Nesai, 2 (6, 240).
5764 - Esved Ibnu Yezid
anlatiyor: "Hz. Aise radiyallahu anha'nin yaninda, Hz. Ali'nin Resulullah
aleyhissalatu vesselam'in vasisi oldugunu soylemislerdi:
"Resulullah ona ne
zaman vasiyette bulundu? Olecegi sirada o benim gogsume yaslanmis vaziyette
idi, bir legen getirtti. Kucagimda bukulmustu, oldugunu bile hissetmedim.
Oyleyse ona ne zaman vasiyet etti" diye itiraz etti."
Buhari, Vesaya 1, Megazi
83; Muslim, Vasiyyet 19, (1636); Nesai, Vesaya 2, (6, 240).
5765 - Amr Ibnu su'ayb an
ebihi an ceddihi anlatiyor: "As Ibnu Vail es-Sehmi (kendi adina) yuz
kolenin azad edilmesini vasiyet etti. Oglu Hisam, ona bedel, elli tanesini azad
etti. Oglu Amr da ona bedel geri kalan elliyi azad etmek istedi ve:
"Hele Resulullah
aleyhissalatu vesselam'a bir sorayim!" dedi, ona gelip:
"Ey Allah'in Resulu!
Babam, kendi adina, yuz kole azad edilmesini vasiyet etmisti. Hisam onun adina
elli kole azad etti! Benim uzerime de elli tanesi kaldi. Onun adina ben azad
edebilir miyim?" dedim. Aleyhissalatu vesselam, bana: "Eger o
musluman idiyse, ona bedel azad etseniz veya ona bedel sadaka verseniz veya ona
bedel hacc yapiverseniz bu ona ulasirdi" buyurdular."
Ebu Davud, Vesaya 16,
(2883).
YETIMIN VASISI
5766 - Ebu Zerr radiyallahu
anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Ey Ebu Zerr! Ben seni
zayif bir kimse goruyorum. Ben kendim icin sevdigimi senin icin de aynen
severim. Oyleyse iki kisi uzerine emir olmayasin, yetim malina da velilik
yapmayasin."
Ebu Davud, Vesaya 4,
(2868); Nesai, Vesaya 10, (6, 255).
5767 - Amr Ibnu Su'ayb an
ebihi an ceddihi anlatiyor: "Bir adam Aleyhissalatu vesselam'a gelerek:
"Ben fakirim, hicbir seyim yok, ustelik bir de yetimim var!" dedi.
Aleyhissalatu vesselam:
"Yetimin malindan ye!
Ancak bunu yaparken ne israfa kac, ne aceleci ol, ne de kendine mal et"
buyurdular."
Ebu Davud, Vesaya 8,
(2872); Nesai, Vesaya 11, (6, 256).
5768 - Hz. Ali radiyallahu
anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'dan iki sey ogrendim:
"Ihtilamdan sonra yetimlik kalmaz, geceye kadar gun boyu sessiz durmak
yoktur."
Ebu Davud, Vesaya 9,
(2873).
VAAD
"Abdullah Ibnu
Ebi'l-Humsa radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'a
daha bi'set (peygamberlik) gelmezden once bir sey satin almistim. O
alis-veristen ona hala bir miktar (borc) bakiyesi kalmisti. Ben o kalani,
kendisine yerinde vermeyi vaadettim. Ama bunu unuttum. Uc gun gectikten sonra
hatirladim, geldigimde o hala (sozlestigimiz) yerindeydi.
"Ey genc, bana
mesakkat verdin, ben uc gundur burada seni bekliyorum!" buyurdular."
Ebu Davud, Edeb 90, (4996).
5769 - Hz. Cabir
radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular
ki:
"Bahreyn'in sadaka
mali geldimi sana soyle soyle (avuc avuc) verecegim" dedi ve uc kere
eliyle gosterdi. Bahreyn'in mali gelmezden once Aleyhissalatu vesselam vefat
etti. Mal Hz. Ebu Bekr'e gelince, bir munadi ile halka soyle ilanda bulundu:
"Kime Resulullah'in
bir vaadi veya bir borcu var idiyse bana gelsin!"
Cabir der ki: "Ben
hemen Hz. Ebu Bekr radiyallahu anha'ya gittim ve Resulullah aleyhissalatu
vesselam'in: "Bahreyn'in sadaka mali geldimi ben sana soyle soyle
verecegim" deyip uc kere iki eliyle isaret yaptigini soyledim. Bunun
uzerine Hz. Ebu Bekr bana derhal verdi.
Cabir der ki: "Bundaii
sonra da Ebu Bekr'e rastladim ve yine istedim. Ama bu sefer vermedi. Sonra
tekrar ona geldim, yine vermedi, sonra ucuncu sefer geldim yine vermedi. Ben
de:
"Sana bir geldim
vermedin, sonra bir daha geldim yine vermedin, bir kere daha geldim yine
vermedin. Ya bana verirsin, ya da seni bana karsi cimri bilecegim" dedim.
Bunun uzerine:
"Bana karsi cimri
bilecegim mi dedin? Cimrilikten daha kotu hangi hastalik var?" dedi ve
bunu uc kere tekrar etti ve devam etti:
"Ben seni reddettigim
her defasinda (icimden) sana vermek istedim" dedi. (Bana bir avuc
avuclayip verdi).
5770 - Muhammed Ibnu Ali
anlatiyor: "Cabir Ibnu Abdillah'i dinledim. Diyordu ki:
"Hz. Ebu Bekr'e
geldim. Ebu Bekr bana (birkac avuc avuclayip verdikten sonra) "sunlari bir
say!" dedi. Ben de saydim. Hepsi besuz taneydi. Hz. Ebu Bekr: "Bunun
iki mislini al!" dedi."
Buhari, Hibe 18, Kefalet 3,
Sehadat 28, Humus 17; Muslim, Fezail 60, (2314).
Kütüb-i Sitte, İslam dininin en önemli iki kaynağından biri niteliğindeki sünnet
malzemesini meydana getiren ve en sahih (güvenilir) hadislerden oluşan altı
hadis kitabına verilen genel isimdir. Söz konusu bu altı kitap Kur’ân-ı
Kerim’den sonra en sahih kitaplar olarak kabul edilen Buharî ile Müslim’in
Câmiu’s-Sahîh adlı eserleri ile Ebû Davud, Tirmizî, Nesai ve İbn
Mace’nin sünen türündeki eserlerinden ibarettir.Kütüb-i Sitte, Arapça
“kitaplar” manasına gelen “kütüb” kelimesiyle “altı” manasına gelen “sitte”
kelimesinden meydana gelmiş bir tabir olup, “altı kitap” anlamındadır.
.
----
Kategoriler
Hatim - Mukabele | Kuran Suresi | Kuran Meali | Kuran Öğreniyorum |
Kütüb-i Sitte Hadis-i Şerif ( 5761-5770 ) - Kuran Hatim sayfasını izlemektesiniz.
Kur’an’ı Kerim
Allah tarafından gönderilen ilahi kitapların sonuncusu olan Kur’an’ı Kerim, son peygamber Hz. Muhammed’e (s.a.v.) indirilmiştir. Sözlükte toplamak, okumak, bir araya getirmek anlamına gelen Kur’an, terim olarak şöyle tarif edilir:
“Hz. Peygamber’e indirilen, mushaflarda yazılı olup, peygamberimizden bize kadar tevatür yoluyla nakledilmiş olan; okunmasıyla ibadet edilen ve insanlığın benzerini getirmekten aciz kaldığı “ilahi kelâm”dır.
İlahi kitapların en büyük özelliği ve değeri şüphesiz onların Allah’ın sözlerinden ibaret olmalarıdır. Ancak bugün bu özellik sadece Kur’ân-ı Kerîm’e mahsustur. Zira diğer ilâhî kitaplar peygamberlerinden sonra insanlarca tahrifat ile karşı karşıya kalmış ve sonunda bir insanın kaleme aldığı kitaplar haline gelmişlerdir. Zâten Kur’ân-ı Kerîm’in gönderilmesinin bir sebebi de budur. Son vahyedilen ilahi kelam olan Kur’ân-ı Kerîm, kendisinden önce gönderilen ilâhî kitapların bilgi ve hikmetlerini de içeren en mükemmel ilahi kitaptır. Kur’an Son ilahi kitap olması itibarıyla da bizzat Allah’ın muhafazası altındadır. O, hiç değişmeden kıyamete kadar insanlığa kurtuluş ve huzur reçetesi olmaya devam edecektir.
“Hz. Peygamber’e indirilen, mushaflarda yazılı olup, peygamberimizden bize kadar tevatür yoluyla nakledilmiş olan; okunmasıyla ibadet edilen ve insanlığın benzerini getirmekten aciz kaldığı “ilahi kelâm”dır.
İlahi Kitapların Özelliği
İlahi kitapların en büyük özelliği ve değeri şüphesiz onların Allah’ın sözlerinden ibaret olmalarıdır. Ancak bugün bu özellik sadece Kur’ân-ı Kerîm’e mahsustur. Zira diğer ilâhî kitaplar peygamberlerinden sonra insanlarca tahrifat ile karşı karşıya kalmış ve sonunda bir insanın kaleme aldığı kitaplar haline gelmişlerdir. Zâten Kur’ân-ı Kerîm’in gönderilmesinin bir sebebi de budur. Son vahyedilen ilahi kelam olan Kur’ân-ı Kerîm, kendisinden önce gönderilen ilâhî kitapların bilgi ve hikmetlerini de içeren en mükemmel ilahi kitaptır. Kur’an Son ilahi kitap olması itibarıyla da bizzat Allah’ın muhafazası altındadır. O, hiç değişmeden kıyamete kadar insanlığa kurtuluş ve huzur reçetesi olmaya devam edecektir.
KUR’AN’IN NÜZÛLÜ (İNDİRİLMESİ)
Kur’an-ı Kerim, Yüce Allah’tan Hz.Peygamber’e Cebrail aracılığıyla, vahiy yoluyla indirilmiştir. Kolayca ezberlenmesi, kısa zamanda insanlara ulaşması, manasının kolaylıkla anlaşılması, inançların ve hükümlerin müminlerin kalbinde yavaş yavaş kuvvetlenip kökleşmesi için Kur’an bir defada toptan indirilmemiş, yaklaşık yirmi üç senede, peyderpey indirilmiştir.
KURAN-I KERİM NASIL OKUNMALI? KURAN-I KERİM EN GÜZEL NASIL OKUNUR?
Kuran okurken dikkat edilmesi gerekenler
Kuran-ı Kerim'i doğru bir şekilde okumak için harflerin üzerilerindeki uzatmalarına ve mahreç yerlerine dikkat etmek oldukça önemlidir. Harflerin okunuşunu değiştiren medler yani uzatmalar kişinin Kuran-ı Kerim'i nağmeli okumasını sağlamaz. Nağmeli bir şekilde okumak demek, kişinin Kuran-ı Kerim'i okurken oluşturduğu güzel sesiyle dinleyicilerin gönlüne hitap etmesidir.
Nağmeli okunan bir ayet ise insanlara karşı Kuran-ı Kerimin daha fazla okunup, daha fazla dinlenmesini teşvik eder.